Kim jest?
Maiko Takeda
jest milliner i projektantką biżuterii. Pochodzi z Tokio. W 2005 roku
przeniosła się do Londynu w na studia z projektowania biżuterii w Central Saint
Martins, a następnie na millinery w Royal College of Art w Londynie. Uzyskała
wyróżnienie z BA Projektowania Biżuterii w Central Saint Martins College of Art
and Design. Tworzy eteryczne ozdoby do ciała. Zawsze stara się wykraczać poza
oczekiwania użytkownika w ramach pracy. Pracowała dla Stephen Jones, Philip
Treacy i Erickson Beamon. Po dziewięciu latach w Londynie, Takeda powróciła do
Tokio. Obecnie pracuje w Issey Miyake
jako accessories designer.
„Atmospheric reentry”
Maiko Takeda
stworzyła kolekcję rzeźb głowy i ciała, które wykraczają poza tradycyjne
oczekiwania względem nakryć głowy czy odzieży zadając sobie pytanie:
"Jakie to uczucie nosić chmurę?" Świadome sny w idealnym skrócie
oddają charakter pracy młodej projektantki. Jej praca jest surrealistycznym światem,
w którym prostota będzie wydawać się skomplikowana, a porządek zamienia się w
chaos. „Atmospheric reetry" został zaprojektowany z zamiarem stworzenia
kapeluszy, których granice z otoczeniem pozostaną niewyraźne. Duży wpływ na jej
powstanie miała opera Philipa Glassa Einstein on the Beach z 1976 roku,
początkowo w reżyserii Roberta Wilsona. Takeda widząc reprodukcję występu w
Barbican Centre w 2012 roku, przyznaje, że stał się wielkim natchnieniem do
kolekcji. Futurystyczne i przestrzenne elementy z opery są nierozłącznie w
kształcie, strukturze i ogólnej estetyce nakrycia głowy. Ręcznie kawałki
składają się z czystych dysków akrylowych, kliny octanu druku i barwnych folii
koloru gradientu tworząc świetlistą aurę, która otacza użytkownika. Jego
futurystyczny nastrój ery kosmicznej silnie wpłynął na estetykę całej kolekcji Maiko.
Od lutego do
marca ubiegłego roku "Atmospheric reentry" był wyświetlany w
indywidualnej wystawie w Galerii Joyce Paryż. Jest to imponujący wyczyn dla
projektanta absolwenta. Opierając się na swojej oryginalnej kolekcji Maiko
wykonała dodatkowe projekty dodające nowego blasku. Projekty te powstały
specjalnie z okazji wystawy. Jej kolekcja była częścią Royal College of Art
corocznego pokazu mody. Współpracowała również z legendarną Björk, która nosiła
kilka kreacji Takedy podczas trasy „Biophilia” latem ubiegłego roku.
Wszystkie
projekty Takedy - wydają się bardzo high tech. Wykorzystują nowe, nieznane
dotąd rozwiązania i materiały, a przy tym pozostają one rzemieślnicze oraz starannie
wykonane ręcznie. Takeda eksperymentowała z pigmentami i materiałami, które
absorbują światło i emitują je w ciemności. Indywidualnie stosowała pigment z
tworzywa sztucznego w kolce. Ozdoby składają się z przezroczystego tworzywa
sztucznego kolce są przyciemniane z kolorowych gradientów w bazach i wskazówek,
które odbywają się w miejscu pomiędzy sekcjami akrylu połączonych małych
pierścieni srebra.
Jedna konstrukcja
składa się z dwóch kopuł pokrytych pomarańczowymi i czerwonymi kolcami, które
siedzą po obu stronach twarzy z cienką szczeliną pomiędzy nimi, a drugi z maski
pomarańczowo- fioletowych kolców. Kolejny projekt obejmuje głowę, ramiona i
biust, ale pozostawia twarz odsłoniętą. Inna kreacja sięga od jednego do
drugiego nadgarstka wzdłuż dwóch rękawów, które łączą się w poprzek klatki
piersiowej i pleców.