DAJ UBRANIOM DRUGIE ŻYCIE. UPCYCLING



Z racji tego że mój ostatni post o rysowaniu mandali cieszył sie sporą popularnością postanowiłam pociągnąć temat kreatywnego walczenia z jesienną chandrą. Dziś postaram się przybliżyć wam idee upcyclingu. Jest to doskonała rozrywka gdy za oknem ciemno i zimno. Za jej sprawą możemy  zrobić porządki w swojej zapchanej szafie i w swoim najbliższym otoczeniu. Daje mnóstwo satysfakcji i zabawy. Rozwija kreatywność i pokazuje, że niejednokrotnie potrafimy zaskoczyć same siebie.

Upcycling jest to kreatywny proces przetwarzania odpadów. Proces ten zmniejsza ilość produkowanych odpadów oraz produkcję pierwotną surowców, dlatego jest bardzo przyjazny dla środowiska. Co ciekawe, upcycling to proces, w którym produkt finalny jest droższy od surowca, z którego powstał. Przeciwieństwem upcyclingu jest dowcycling oznacza on tworzenie produktu tańszego niż pierwotny surowiec. Termin upcycling jest znany od 1999 roku, ale założę się, że wiele z was do tej pory sie z nim nie zetknęło. Upcycling może przybierać różne formy, a jego produkty finale mogą być rozmaite wszystko zależy od naszej kreatywności. Aktualnie najbardziej popularne są meble upcyclingowe wykonywane z euro palet oraz produkty z banerów reklamowych. 



Czy wiedziałaś, ze nawet 95 procent ubrań, które trafiają na wysypisko tylko dlatego, że wyszły z mody lub nam się znudziły wciąż można ponownie wykorzystać? Dużą część włókien z których zostały wyprodukowane, można bowiem odzyskać oraz wykorzystać do produkcji nowych ubrań i tekstyliów domowych. To wielka korzyść dla środowiska naturalnego. Dzięki zaawansowanemu modowemu recyklingowi nie trzeba powiększać upraw bawełny, które pochłaniają ogromne ilości wody, syntetycznych środków ochrony i nawozów sztucznych. Za sprawą nieustannie udoskonalanych metod odzysku, tekstylia wyprodukowane z wykorzystaniem włókien z recyklingu zachowują najwyższą jakość. Dając nowe życie naszym ubraniom czy innym przedmiotom nie tylko robimy porządek wokół siebie, ale również dbamy o środowisko To super sprawa.



W nie tak dawno miałam okazje brać udział w warsztatach z upcycligu organizowanych przez H&M i Kmag. Było naprawdę super! To był szalony czas. Ruszyłam z zapałem i nawet okropna pogoda nie była w stanie popsuć mi nastroju. Spotkałam mnóstwo ciekawych, młodych przede wszystkim kreatywnych i zdolnych ludzi. Miałam możliwość podziwiania się jak na moich oczach tworzą prawdziwe dzieła.Warsztaty trwały 4 godziny. Tyle pomysłów, a czasu tak mało. Przyznam się, że moje zdolności krawieckie pozostawiają wiele do rzeczenia, ale w końcu udało się. Po wielu próbach, eksperymentach mniej lub bardziej udanych stworzyłam koszulkę, zamszową torbę torbę ze starych kupionych w second hendzie spodni. Wena jak wiadomo to stworzenie kapryśne i krnąbrne dlatego  na wiele pomysłów wpadłam dopiero po zakończeniu warsztatów, Nie mniej jednak był to bardzo owocny czas, który jest początek zmian w moje garderobie. Zafascynowała mnie idea inteligentnej mody i pasje, która narodziła się podczas warsztatów mam zamiar pielęgnować i rozwijać.

 W zgodzie z ideą świadomej mody H&M stworzył kolekcje Denim Re-born, która jest dostępna w sklepach od 10 września. To ubrania z dżinsu wyprodukowanego, z włókien, których wytworzenie miało możliwie najmniejszy wpływ na środowisko. Damskie, męskie oraz dziecięce kurtki i spodnie, dostępne w ramach Denim Re-born uszyte zostały w 78 procentach z bawełny organicznej. Do jej uprawy nie używa się nawozów sztucznych ani pestycydów, a także ogranicza się ilość zużywanej wody. W 20 procentach zaś z włókien bawełnianych z recyklingu. Pozostałe 2 procent to elastan, który pomaga ubraniom zachować fason. Włokna z odzysku wykorzystane w kolekcji Denim Re-born pozyskane zostały w ramach globalnej inicjatywy H&M – Program Recyklingu Tekstyliów. Dzięki niemu od 2013 roku, udało się zebrać na całym świecie, w tym również w Polssce ponad 17 mln niechcianych ubrań i tekstyliów domowych, które dostały drugie życie.
Ty też możesz wziąć udział w akacji i pomóc chronić środowisko, a przy okazji otrzymać kupon rabatowy na zakupy w sklepach H&M. W tym celu wystarczy zostawić niepotrzebne ubrania i tekstylia domowe w specjalnych pojemnikach wystawionych w sklepach H&M. Zachęcam was też do odświeżenia własnej garderoby. Nie daj się jesiennej chandrze i nudzie. Stwórz coś kreatywnego!

Co myślicie o idei upcyclingu? Mam nadzieje, że zaraziłam was pomysłem na podarowanie drugiego życia waszym ubraniom, jeśli również tworzycie dajcie mi o tym znać i pochwalcie się swoimi dziełami.







Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

ZADBANA INTELEKTUALNIE © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka